Rechtbank Almelo (voorbeeldproject geschatte impact Zero Emissie bouwmethoden)
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) hanteert steeds strengere eisen voor emissievrije bouwmethoden in zijn projecten. Deze eisen liggen in lijn met de nationale ambities voor 2030 uit de Rijksbrede Schoon en Emissieloos Bouwen samenwerking. Daarnaast dwingen recente rechterlijke uitspraken sommige bouwprojecten om vrijwel volledig emissievrij te worden uitgevoerd. De eerste resultaten van deze verschillende inspanningen worden nu zichtbaar. In drie voorbeeldprojecten laten we zien wat de geschatte impact is van Zero Emissie (ZE) bouwmethoden.

Drie voorbeeldprojecten
Naast onderstaand voorbeeldproject Mandemaat in Assen kun je ook de impact bij de projecten Mandemaat in Assen en Sloopopgave bekijken.
Project Rechtbank Almelo
De oude huisvesting van de rechtbank Almelo was verouderd en er is gekozen voor de bouw van een nieuw gebouw. De nieuwe huisvesting bij station Almelo wordt “een gezagwekkend, maar tegelijkertijd uitnodigend en functioneel gerechtsgebouw met de welbekende Twentse gastvrijheid.’’
Binnen het rechtbank Almelo project waren er uitdagingen rondom netcongestie. Hierdoor heeft het RVB samen met de aannemer onderzocht op welke manier batterijoplossingen de benodigde stroom konden leveren in plaats van gebruik te maken van dieselaggregaten. Op basis van de plannen van de aannemer blijkt hiermee een mooi aandeel Zero Emissie inzet van materieel behaald te kunnen worden. De eisen voor logistiek zijn binnen dit project niet meegenomen.
Categorie | Eenheid | Toelichting |
---|---|---|
% Zero Emissie verrichte arbeid bouwmachines | 57% | Op basis van planning aannemer (draaiuren * vermogen) |
% Zero Emissie verrichte arbeid lichte bedrijfswagens( N1) | - | ZE km vs. Niet ZE km |
% Zero Emissie verrichte arbeid lichte vrachtwagens (N2) | - | ZE km vs. Niet ZE km |
% Zero Emissie verrichte arbeid zware vrachtwagen (N3) | - | ZE km vs. Niet ZE km |
Categorie | Eenheid | Toelichting |
---|---|---|
Geschatte CO2 reductie absoluut | 654 000 kg | Op basis van planning input gegevens Ingenieurspartij |
% Geschatte CO2 reductie | 79% | |
Geschatte Nox redcutie absoluut | 1358 kg | |
% Geschatte Nox reductie | 80% | |
Geschatte fijnstof reductie absoluut | - | |
% fijnstof reductie percentueel | - |
Het vervangen van dieselaggregaten voor batterijoplossingen levert een significante bijdrage aan het reduceren van CO2 en stikstof emissies. Binnen het RVB wordt verkent om deze duurzamere oplossingen toe te passen bij meerdere toekomstige projecten.
Conclusies
De 3 projecten bevestigen dat de inzet op SEB en Zero Emissie materieel significante emissiereducties oplevert. In sommige gevallen worden zelfs reducties van 80-90% behaald.
Het RVB blijft beleid ontwikkelen om in 2030 zoveel mogelijk ZE te werken, met als doel een stikstofreductie van 60% binnen de bouwsector. Dit doen we door in te zetten op een steeds grotere aandeel Zero Emissie inzet van materieel en logistiek binnen onze projecten. Hiermee is het mogelijk om met een hoge maten van zekerheid binnen de bouw de doelstelling van 2030, een 60% stikstof reductie te gaan behalen. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat steeds meer publieke opdrachtgevers naast het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail en Rijkswaterstaat hier expliciet om gaan vragen. Daarnaast zullen we samen met de markt de juiste innovaties in gang moeten zetten zodat beschikbaarheid en netcongestie geen belemmering hoeven te zijn voor de herstel van onze natuur en gezondheid.
Meer weten?
De gepresenteerde data zijn indicaties op basis van planningen en aannames. De werkelijke emissiereducties worden tijdens en na de bouwfase verder geëvalueerd. Samen met onze partners zetten we ons in om deze inzichten te verbeteren zonder onnodige administratieve lasten te creëren voor de markt.
Voor vragen kun je contact opnemen via: postbus.rvb.stikstof@rijksoverheid.nl.