Mandemaat Assen (voorbeeldproject geschatte impact Zero Emissie bouwmethoden)
Het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) hanteert steeds strengere eisen voor emissievrije bouwmethoden in zijn projecten. Deze eisen liggen in lijn met de nationale ambities voor 2030 uit de Rijksbrede Schoon en Emissieloos Bouwen samenwerking. Daarnaast dwingen recente rechterlijke uitspraken sommige bouwprojecten om vrijwel volledig emissievrij te worden uitgevoerd. De eerste resultaten van deze verschillende inspanningen worden nu zichtbaar. In drie voorbeeldprojecten laten we zien wat de geschatte impact is van Zero Emissie (ZE) bouwmethoden.
Drie voorbeeldprojecten
Naast onderstaand voorbeeldproject Mandemaat in Assen kun je ook de impact bij de projecten Sloopopgave en Rechtbank Almelo bekijken.

Project Mandemaat Assen
Bij project Mandemaat in Assen wordt een uniek kwalitatief hoogwaardig rijkskantoor gerealiseerd waarin een aantrekkelijke werkomgeving wordt gecreëerd voor de gebruikers van het pand. Dit duurzame nieuwe gebouw huisvest straks de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en de Dienst ICT Uitvoering (DICTU). Tijdens de aanbestedingprocedure van dit project is ook een gunningscriterium meegenomen voor maximaal Schoon en Emissieloos Bouwen via de Aerius berekening. Dit heeft er mede toegeleid dat hier een hoge inzet van Zero Emissie bouwmachines behaald gaat worden (95% Zero Emissie materieel). De bouw is inmiddels gestart. De eerste schattingen betreft bespaarde CO2 en Nox zijn gemaakt op basis van de uitvoeringsplanning. Op de daadwerkelijke realisatie wordt in een later stadium gereflecteerd.
Categorie | Eenheid | Toelichting |
---|---|---|
% Zero Emissie verrichte arbeid bouwmachines | 95% | Op basis van planning aannemer (draaiuren * vermogen) |
% Zero Emissie verrichte arbeid lichte bedrijfswagens (N1) | - | ZE km vs. Niet ZE km |
% Zero Emissie verrichte arbeid lichte vrachtwatgens (N2) | - | ZE km vs. Niet ZE km |
% Zero Emissie verrichte arbeid zware vrachtwagen (N3) | - | ZE km vs. Niet ZE km |
Categorie | Eenheid | Toelichting |
---|---|---|
Geschatte CO2 reductie absoluut | 980.896kg CO2 totaal 730.607kg CO2 materieel 250.289kg CO2 logistiek |
Op basis van planning aannemer (draaiuren * vermogen) |
% Geschatte CO2 reductie | 99,01% | |
Geschatte Nox redcutie absoluut | 4965,2kg totaal 4020kg Nox materieel 945,2kg Nox logistiek |
|
% Geschatte Nox reductie | 99,6% | |
Geschatte fijnstof reductie absoluut | Niet meegenomen | |
% Geschatte fijnstof reductie | Niet meegenomen |
Op basis van de gegevens uit de tabellen is te zien dat door het inzetten van ZE-bouwmachines een verwachte CO2-reductie van 99% wordt gerealiseerd ten opzichte van traditionele bouwmethoden. Ook stikstofemissies worden met 99% teruggebracht. Dit is vergeleken met een scenario dat gebruik had gemaakt van voornamelijk stage klasse III bouwmachines. In deze opgave is nog niet op het aantal Zero Emissie kilometers gerapporteerd. Deze opgave laat zien dat richting Zero Emissie uitvoer zeker een uitdaging is maar nu ook al mogelijk is. Tevens wordt binnen dit project een hogere ambitieniveau gerealiseerd dan het ambitieuze SEB niveau voorschrijft uit de routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen.
Conclusies
De 3 projecten bevestigen dat de inzet op SEB en Zero Emissie materieel significante emissiereducties oplevert. In sommige gevallen worden zelfs reducties van 80-90% behaald.
Het RVB blijft beleid ontwikkelen om in 2030 zoveel mogelijk ZE te werken, met als doel een stikstofreductie van 60% binnen de bouwsector. Dit doen we door in te zetten op een steeds grotere aandeel Zero Emissie inzet van materieel en logistiek binnen onze projecten. Hiermee is het mogelijk om met een hoge maten van zekerheid binnen de bouw de doelstelling van 2030, een 60% stikstof reductie te gaan behalen. Daarvoor is het wel noodzakelijk dat steeds meer publieke opdrachtgevers naast het Rijksvastgoedbedrijf, ProRail en Rijkswaterstaat hier expliciet om gaan vragen. Daarnaast zullen we samen met de markt de juiste innovaties in gang moeten zetten zodat beschikbaarheid en netcongestie geen belemmering hoeven te zijn voor de herstel van onze natuur en gezondheid.
Meer weten?
De gepresenteerde data zijn indicaties op basis van planningen en aannames. De werkelijke emissiereducties worden tijdens en na de bouwfase verder geëvalueerd. Samen met onze partners zetten we ons in om deze inzichten te verbeteren zonder onnodige administratieve lasten te creëren voor de markt.
Voor vragen kun je contact opnemen via: postbus.rvb.stikstof@rijksoverheid.nl.