In het convenant SEB is afgesproken dat er in 2025 een eerste evaluatie zou plaatsvinden van het convenant en de routekaart. TNO en Berenschot hebben hiervoor een evaluatie gedaan. 

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft de eerste onafhankelijke evaluatie van het Convenant en de Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB) gepubliceerd. De evaluatie laat zien dat emissieloos bouwen in Nederland duidelijk van de grond komt, met steeds meer opdrachtgevers en marktpartijen die (deels) emissieloos werk uitvragen. Dit draagt bij aan minder stikstofuitstoot, betere luchtkwaliteit en een stillere bouwplaats. 

Tegelijkertijd zijn er aandachtspunten. Zo is een grotere groep opdrachtgevers nodig om de beweging te verbreden, blijft controle op naleving belangrijk en vormt netcongestie een uitdaging voor het laden van materieel.
Uit de doorrekening van TNO blijkt dat de CO₂- en gezondheidsdoelen op koers liggen, maar dat de stikstofdoelen nog niet binnen bereik zijn. Het minimumniveau uit de Routekaart wordt nog te weinig toegepast; bredere en juridisch stevigere inzet hiervan kan helpen.

Het ministerie werkt samen met convenantpartners aan een uitvoeringsagenda voor 2026–2027, die begin Q2 2026 wordt aangeboden aan de Tweede Kamer.

De evaluatierapporten en de begeleidende Kamerbrief lees je op de website van Tweedekamer